15.12.2023 ULVILAN KOULUIHIN JÄRJESTYSSÄÄNTÖMUUTOS: OPPITUNTIEN AJAKSI KÄNNYKÄT ”KÄNNYKKÄ PARKKIIN”

VALTUUSTOALOITE 15.12.2023

ULVILAN KOULUIHIN JÄRJESTYSSÄÄNTÖMUUTOS: OPPITUNTIEN
AJAKSI KÄNNYKÄT ”KÄNNYKKÄ PARKKIIN”

Tutkimusten mukaan kännykkä, on yksi syy levottomaan käytökseen oppituntien
aikana, sekä lisääntyneisiin lasten ja nuorten mielenterveyden pulmiin. Jatkuva
kännykän selaaminen aiheuttaa myös lihasjännitystä, pahimmillaan jopa
rasitusvammoja.
Puhelimien käytöstä seuraa myös oppilaiden välistä kiusaamista, keskittymiskyvyn
puutetta, oppimistulosten laskua, koulupoissaolojen lisääntymistä, sekä puutteellisia
taitoja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja tunnetaidoissa. Jatkuva ärsyketulva estää
keskittymisen, koulujen opetustilanteet häiriintyvät ja uuden tiedon oppimiseen estyy.
Koulun opetussuunnitelman keskeinen päämäärä on taata jokaiselle oppilaalle
mahdollisuus oppimiseen. Opettajille tulee myös taata opettamiseen
työskentelyrauha.
Koulut saavat kieltää kännyköiden häiritsevän käytön oppituntien aikana.
Torstaina 7.12.2023 eduskunnan kyselytunnilla opetusministeri Anna-Maja
Henriksson sanoi, ettei Suomalaiskouluihin ole vielä tulossa lakimuutosta
kännyköiden täyskiellosta. Hän kuitenkin muistutti, että koulujen järjestyssäännöt
mahdollistavat puhelimien käyttöön puuttumisen.

Kun puhelimet jätetään oppitunnin ajaksi ”kännykkä parkkiin” oppilaiden
keskittymiskyky paranee ja työskentely rauha säilyy.

Ehdotamme valtuustoaloitteessamme Ulvilan koulujen järjestyssääntömuutoksen
valmistelun, jolla Ulvilan peruskouluihin saataisiin yhtenevä käytäntö oppilaiden
puhelimien käytöstä oppituntien aikana. Peruskoulun oppilaiden puhelimet
pidettäisiin ”kännykkä parkissa” koulupäivien oppitunteina, poikkeustilanteita lukuun
ottamatta esim. opetustilanne.
Perustelut
Lapset ja nuoret ovat älylaitteiden aiheuttamille ärsykkeille kaikista alttiimpia.
Heidän aivojensa etuotsalohkot ovat vasta kehittymässä (Aivojen etuotsalohkot
osallistuvat ajatusten, käyttäytymisen ja tunteiden säätelemiseen). Aivojen kehityksen
kannalta on tärkeää, onko aivoja suojaavia tekijöitä enemmän kuin kehitystä
haittaavia häiriötekijöitä. Ympäristö ja toiminta vaikuttavat lapsilla ja nuorilla siihen,

2

minkälaiset yhteydet aivoissa vahvistuvat ja mitä puolestaan jää vahvistumatta.
Täyskieltoa ei voi määrätä ilman lakimuutosta. Ranskassa on säädetty vuonna 2018
puhelimien käytöstä kouluissa lailla. Lain tarkoituksena on vähentää häiriöitä
luokkahuoneessa, estää koulukiusaamista ja parantaa ystävyyssuhteita.
Samankaltaista kokeilua on tehty Australiassa ja sillä on saatu hyviä tuloksia.
Oppilaat ovat kokeneet keskittymiskykynsä paranevan ja oppimistulokset ovat
lähteneet nousuun. Kyseisen kokeilun jälkeen oppilaat myös kertoivat
huomanneensa, miten koukuttavaa heidän puhelimiensa ja netin käyttö oli ollut. He
olivat tyytyväisiä saadessaan kokea, että koulupäivän ajan voi pärjätä ilman puhelinta
ja nettiä.
Tehdään koulusta paikka, jossa on helppoa tutustua muihin oppilaisiin ja saada
kavereita. Kavereiden kesken tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittelua tapahtuu
luonnostaan ilman elektroniikkaa. Hyvinvointia tukevassa koulussa lasten ja nuorten
on luontevaa kehittää omia taitojaan. Kun lasten ja nuorten opiskelut sujuvat, on
ystäviä, terveyttä ja monipuolisia taitoja elämää ajatellen, ollaan menossa hyvään
suuntaan.
Velvollisuutemme on toimia ja auttaa, jotta jokaiselle lapselle ja nuorelle voidaan
taata paras mahdollinen oppimisympäristö. Lapset ja nuoret ovat meidän
tulevaisuutemme, annetaan heille parasta, se on heidän oikeutensa.

Ulvilassa 15.11.2023
Kaupunginvaltuutetut

Minna Koivunen

Juha Hartila

Tero Järvelä

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa