Seurakuntavaalit 20.11.2022

Tärkeät päivämäärät

8.-12.11. ennakkoäänestys

20.11. varsinainen vaalipäivä

Seurakuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi. 20.11.2022 valitaan 367 seurakuntaan yhteensä lähes 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät mm. siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Seurakuntaneuvosto

Seurakuntaneuvosto johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvoston jäsenet suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa. Kukin seurakuntaneuvosto päättää oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan.

Seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan seurakuntaneuvostossa on kirkkoherran lisäksi vähintään 8 ja enintään 16 muuta seurakuntavaaleilla valittavaa jäsentä. Vaaleilla valittavien jäsenten lukumäärä määräytyy seurakunnan väkiluvun perusteella.

3.10.2022 tulevat tietoon vaaliehdokkaiden numerot sekä listat.

” Perus Kansan Kirkko” listan ehdokkaat ovat Juha Hartila sekä Minna Koivunen.

Muistathan äänestää!

Kirjoitettu 26.9.2022