Valtuustoaloite Pitkärannantien ja Lehikoisentien liikenne turvallisuuden parantamiseksi 15.11.2021

Valtuustoaloite Pitkärannantien ja Lehikoisentien liikenne turvallisuuden parantamiseen

Me allekirjoittaneet esitämme selvitystä, miten Pitkärannantien turvallista ylittämistä Lehikoisentielle pyörällä tai jalan voitaisiin parantaa?

Kyseinen kohta muodostaa “luonnollisen” kulkureitin kevyelle liikenteelle Helsingintielle ja Ulvilan keskustaan Rantalan asuntoalueelle tullessa. Tässä ko. kohdassa näkyvyys on rajoitettu ja tienylityspaikka sijaitsee pitkän suoran lopussa. jolloin autojen nopeudet voivat olla hankalasti arvioitavissa.

Mahdollisia ratkaisuja voisivat olla suojatie kyseiseen paikkaan, korotettu suojatie, suojatie keskikorotuksella tai jokin muu vaihtoehto.

Juha Hartila Valtuutettu PS

Minna Koivunen Valtuutettu PS

Tero Järvelä Valtuutettu PS

31.1.2022

Kaupunginhallituksen kokous

Päätös

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri on 22.12.2021 tehnyt päätöksen suojatien rakentamisesta ko. paikkaan Pitkärannatielle.

“Uusia suojateitä harkitaan tarkoin eikä niitä toteuteta turhaan, jotta ne eivät menetä merkitystään. Suojateitä ei toteuteta, jos tien nopeusrajoitus on yli 50 km/h. Niitä ei myöskään rakenneta mäkiin tai tien mutkiin, sillä ne eivät ole turvallisia tienylityspaikkoja. Suojatien on myös oltava osa käyttäjien luonnollista kulkureittiä. Suojateitä toteutetaan pääasiassa taajamamaisiin ympäristöihin. Muualla suojateitä toteutetaan lähinnä koulujen, päiväkotien tai leikkipaikkojen läheisyyteen.

Suojatien tarve arvioidaan sen potentiaalisten käyttäjien perusteella. Suojatie voidaan merkitä, jos se on osa luonnollista kulkureittiä ja suojatiellä on vähintään 200 jalankulkijaa vuorokaudessa. Suojatie voidaan harkinnan mukaan toteuttaa myös, jos suojatiellä on yli 100 käyttäjää vuorokaudessa, suojatietä käyttää noin 20 koululaista tai vanhusta päivittäin tai suojatiellä on 40-50 työikäistä käyttäjää päivittäin.

Uuden suojatien toteutusedellytykset ehdottamassanne tienkohdassa eivät täyty. Pitkärannantien kautta on turvallisempi reitti tarjolla, joka on vain 100 m pitempi.

Jaakko Klang
Liikenneturvallisuusinsinööri
Liikenteen asiakaspalvelu”

Esittelijä Tekninen johtaja Hjulgren Juha

Päätösehdotus Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinöörin päätöksen valtuusaloitteeseen ja jatkaa päätöksen tiedoksi kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle.